Two of Britain’s biggest networks, Sky and the BBC, have refused to air a two-minute fundraising appeal on behalf of Gaza. The decision not to broadcast the spot, produced by a committee made up of Britain’s biggest aid agencies, has triggered public outcry, condemnation from politicians and a formal investigation by the BBC Trust.

The BBC’s director general and the head of Sky News both said the ad would threaten their networks’ objectivity.

Rupert Murdoch’s News Corp. is a major owner of Sky. The BBC is the largest broadcaster in the world and is funded primarily by the British public.

BBC:

John Ryley, head of Sky News, said that broadcasting the film would be “incompatible” with its objective role.

“Our commitment as journalists is to cover all sides of that story with uncompromising objectivity,” he added.

This echoed BBC director general Mark Thompson’s concern that the corporation should not give the impression it was “backing one side” over the other.

Read more

Wait, before you go…

If you're reading this, you probably already know that non-profit, independent journalism is under threat worldwide. Independent news sites are overshadowed by larger heavily funded mainstream media that inundate us with hype and noise that barely scratch the surface.  We believe that our readers deserve to know the full story. Truthdig writers bravely dig beneath the headlines to give you thought-provoking, investigative reporting and analysis that tells you what’s really happening and who’s rolling up their sleeves to do something about it.

Like you, we believe a well-informed public that doesn’t have blind faith in the status quo can help change the world. Your contribution of as little as $5 monthly or $35 annually will make you a groundbreaking member and lays the foundation of our work.

Support Truthdig